Mostanában, amikor megkérdezik tőlem, hogy mennyibe kerül egy bicikli, mindig meglepődnek a válasz hallatán. Manapság az emberek számára a nagyáruházak katalógusaiban megjelenő műtárgyak jelentik a kerékpárt.
Öntsünk tiszta vizet a pohárba, nézzük meg mennyibe is kerül ma egy bicikli:
0-25 ezer forint: Új? Felejtős!
Ennyiért ma képtelenség vállalható minőségű kerékpárt gyártani. Tehát, ha jót akarunk magunknak, felejtsük el a hipermarketekben kínált csodabicikliket. Főleg az Y-vázas összteleszkópos rémségeket. Ilyennel kimerészkedni felér egy öngyilkossággal! Hogy miért? Erre a Bikemag Hiper Horror - Made in Gagyisztán című cikke adja meg a választ.
Itt is érvényes a mondás, olcsó húsnak híg a leve. Több bosszúságunk fog adódni, mint örömünk. Ráadásul sok szerviz elvből nem foglalkozik ilyen bringákkal, mert képtelenség őket használható állapotba pofozni.
Ebben az árkategóriában újonnan maximum gyerekbringát vagy régi, használt kerékpárt érdemes venni.

25-50 ezer forint: alap szint
Ennyit minimum rá kell szánnunk, ha kerékpárnak nevezhető járművet akarunk venni. Ennyiért egyszerű, merev vázas városi kerékpárok illetve túragépek vásárolhatók. Kerüljük a látszatteleszkópokat, de a kategória felső határánál már kapható hobbi szinten jól használható teleszkóppal szerelt bicikli.

50-100 ezer forint: alsó szint
Népszerű kategória, így a gyártók számos modellje közül válogathatunk. Ennyiért a hétköznapi használatra szánt városi/túra/trekking bringákból már tartósabb darabot vásárolhatunk. A szint felső közelében indulnak a már használható minőségű, első teleszkópos mountain bike-ok. Ha szeretnénk egy sokáig tartó, megbízható társat, de nem szeretnénk túl sokat költeni rá, akkor ez az a kategória, amiből bátran válogathatunk.

100-150 ezer forint: alsó-közép szint
A minőségi városi/túra/trekking bringák, intenzívebb hobbi-túra felhasználású mountain bike-ok, modern fékváltókaros országútik, alapszintű dirtgépek osztálya.

150-300 ezer forint: közép szint
Egyre magasabb technikai szintű bringák osztálya. Innen már minőségi, versenyzésre is alkalmas gépet választhatunk, akár aszfaltra, akár MTB maratonra vagy extrémebb felhasználásra.

300-500 ezer forint: felső-közép szint
Kompromisszummentes szupergépek osztálya. Több szezonon át kíválóan működő, könnyű országútik, összteleszkópos MTB-k és extrém gépek kaphatók ennyiért.

500 ezer forint fölött: felső szint
Alapvetően versenyzésre megalkotott, csúcsminőségű (high-tech) gépek osztálya. Itt a grammok, milliméterek, vázanyagok rendkívül fontos szerepet játszanak.


Hogy miért kerül ennyibe egy bicikli?
A kerékpár egy bonyolult műszaki rendszer. Nagy különbségek vannak a felhasznált vázanyagok, váltó-, hajtás- és fékrendszerek között, a lengéscsillapító első teleszkópokról és hátsó rugóstagokról nem is beszélve. A minőséget, mint mindenhol, itt is meg kell fizetni. De mi éri meg jobban? A kényelem, a megbízhatóság, a suhanás által okozott öröm vagy a mechanikai meghibásodások sora, a kőnehéz bicikli, a kényelmetlen nyereg által szerzett bosszúság? Egy rossz minőségű bicikli csak csalódást okoz és megutáltatja a kerékpározás egyébként remek élményét.

fel