Ebben a menüpontban szeretném bemutatni a kerékpárok igen népessé szaporodott fajtáit, hogy a nagy bőségben egy kicsit könnyebb legyen kiigazodni. A feltüntetett árak erősen tájékoztató jellegűek. Szinte minden kategóriánál el lehet mondani, hogy a határ a csillagos ég, illetve, hogy van olcsóbb, a kategóriába sorolható, bringa.

| 4X | All mountain/Enduró | BMX | Ciklokrossz | Cross | Cross-country | Crusier | Dirtjump | Downhill | Fekvőkerékpár | Fitnesz | Fixi | Freeride | MTB maraton | Országúti | Országúti időfutam/triatlon | Összecsukható | Pálya | Tallbike | Tandem | Túra/Trekking | Városi |
4X:
Új szakág céljaira készített kerékpár, amiben 4 versenyző egy technikás, kanyarokkal és ugratókkal tűzdel pályán száguld lefelé. Lehet összteleszkópos vagy csak elöl felfüggesztett, de a váz mindenképen erős. Rugóútja 100-120 mm körüli. Nagy átfedés van a dirtjump géptípussal.
Ára 250 ezer forint körül indul.
fel
All mountain/Enduró:
A teljesítmény centrikus CC/maraton és az extrém felhasználásra szánt freeride/downhill gépek közti űrt tölti be. Az összteleszkópos rendszer 130-150 mm rugóúttal rendelkezik. Váza robosztus, kerekei erősek, a köpenyek ballonosak és agresszív mintázatúak. Lejtmenetben a DH gépekhez hasonlatos, de azokkal ellentétben könnyebben és hatékonyabban hajtható. Mindennapi használatra nem ajánlott.
Ára 300 ezer forintnál kezdődik.
fel
BMX:
20" kerékméretű. Két szakágat szolgál ki: freestyle (ejtsd: frísztájl) és krossz. Előbbiben utcán mutatnak be trükköket, míg a krosszban ugratókkal nehezített földpályán versenyeznek. Krossz BMX esetében mondhatjuk, hogy egy 20"os kerekű dirtjump gép, míg a freestyle BMX jellemzője a sima futófelületű aszfaltköpeny és a tengelyvégekre szerelt kiállók, azaz pegek.
Ára 50 ezer forint környékén indul.
fel
Ciklokrossz kerékpár:
"Ősi terepkerékpár" típus, ami gyakorlatilag egy módosított országúti bringa. Különbség a két gép között, hogy ennek egy kicsivel nagyobb a sárférőhelye és a tükörsima futófelület helyett bütykösgumival szerelik. Általában a ciklokrossz téli sáros, havas versenyeken használatos, de lehet vele túrázni és alkalmas országúti- és terepedzésre, bár nem olyan kényelmes, mint egy cross/trekking kerékpár.
Áruk valamivel 200 ezer forint alatt indul.
fel
Cross (ejtsd: krossz):
Hibridkerékpár. A mountain bike-okhoz hasonlatos, de a kerékmérete 28"-os, és viszonylag keskeny és sima futóélű gumikkal szerelik. Így aszfalton és kisebb terepen is jól lehet vele haladni. Széles áttételskála, hatékony V- vagy tárcsafék, (blokkolható) teleszkóp jellemzi.
Képes kiegészítők befogadására, de ezek alapvetően nem képezik az alapfelszereltség részét.
Ára: 80-200 ezer forint
fel
Cross-country - CC (ejtsd: krossz-kantri):
A mountain bike-ok versenykerékpárja. Könynű, fürge, hatékonyan hajtható, viszont nincs túl hosszú rugóútja. Általában csak első felfüggesztéssel rendelkeznek, 80-100 mm rugóúttal, a súlycsökkentés jegyében jellemzően levegőrugózású rendszerrel. MTB kerékmérettel (26") szerelik, köpenye nem túl agresszívan bütykös, néha használnak középen sima futófelületű félterep gumit is. Mivel versenyzésre szánt típus, ezért kiegészítőket nemigen fogad, és hétköznapi használatra nem ajánlott.
Áruk kb. 200 ezer forintnál kezdődik.
fel
Cruiser (ejtsd: kruizer):
Divatkerékpár, ami a cruiser motor formavilágát tükrözi. Általában 26"-os kerékkel szerelik. Itt nem a teljesítmény a cél, hanem a stílusos, laza megjelenés. Kényelmes hátradőlt testhelyzet, napsütés, vízpart, csajok, satöbbi.
Ára: 50-100 ezer forint.
fel
Dirtjump (ejtsd: dörtdzsamp):
Itt az ugratókon való trükközés a lényeg. Általában csak első felfüggesztéssel rendelkezik. Gyakran váltórendszer sincs, csak egyetlen sebesség, így a gyakori esésnél nincs, mi sérüljön. Fontos jellemző még a strapabíró, masszív kerék.
Ára 100 ezer forint környékén indul.
fel
Downhill (DH):
Lejtmenetre specializált szörnyetegek. Jellemzőjük a 200 mm körüli rugóút. A felfüggesztések csillapítása és mozgáskarakterisztikája tág határok között állítható, így minden terepre "belőhető" a megfelelő beállítás. A manőverezhetőség miatt fontos az alacsony tömeg, így a gyártók törekszenek a súlycsökkentésre.
Áruk 500 ezer forintnál kezdődik.
fel
Fekvőkerékpár/rekumbens:
Inkább fekszünk az ilyen biciklin, mint ülünk, így lényegesen kisebb a légellenállás, ami gyorsabbá teszi a hagyományos felépítésű biciklikhez képest. A Nemzetközi Kerékpárszövetség ezen tulajdonsága miatt tiltotta ki a versenyekről. Ez az intézkedés gátat szabott elterjedésüknek, holott a 30-as évektől létezett és ma újra egyre nagyobb divatnak örvend. Rekumbensből rendkívül sok felépítésű létezik: rövid, közepes, hosszú tengelytáv; alacsony, magas építés; háromkerekű: elöl kettő vagy hátul kettő. Természetesen mindnek megvan a maga előnye és hátránya. Hajtásuk külön technika elsajátítását igényli.
Hátrányuk, hogy bonyolultabb felépítésük miatt drágábbak, mint a hagyományos biciklik, így áruk 250 ezer forintnál kezdődik.
fel
Fitnesz kerékpár:
Hibridkerékpár. Az országúti bringák egyenes kormányos változata. A testhelyzet hasonlatos a crossgépéhez, de ahhoz képest - a könnyebb súly és a keskenyebb kerekek miatt - jobb a hajtáshatékonysága. Az országúti köpenyek miatt érzékenyebb az út egyenetlenségeire. Kiegészítőket ez a típus sem fogad.
Áruk valamivel kedvezőbb az országútikéhoz képest.
fel
Fixi/Örökhajtós:
Jellemzőjük a spártai egyszerűség. Országúti vázgeometria, egyetlen sebességgel, az is örökhajtós, tehát, ha forog a kerék, forog vele együtt a hajtókar és a pedál. Egy ilyen gép hajtásához elengedhetetlen valamilyen pedálkötés, legyen az klipsz, SPD vagy Look rendszerű.
Futárok előszeretettel használnak ilyen gépeket, mert egyszerűségük révén rendkívül megbízhatóak, hisz nincs, mi elromoljon rajtuk.
Az örökhajtás miatt speciális irányítási technikát igényelnek, mivel jellemzően csak első fékkel szereltek. Aki pedig igazán mokány, még azt is leszereli.
Manapság egyre népszerűbb az örökhajtás, terjednek a divatfixik, így néhány nagy gyártó kínálatában is találunk már ilyeneket (Giant, Kona, Specialized). Mégis jellemzőbb az ilyen gépek építtetése, ami kb. 20-120 ezer forint költséget jelent.
Ha az örökhajtást szabadonfutóra cseréljük, akkor megkapjuk az SS (SingleSpeed), azaz egysebességes biciklit.
fel
Freeride (ejtsd: frírájd):
Itt a hangsúly nem a nagysebességű ereszkedésen van, hanem a természetes vagy épített akadályok látványos leküzdésén. Ez a bringa is össztelós, váza a DH gépekénél is erősebb, így általában tömege is nagyobb.
Ára a DH bringákéhoz hasonló.
fel
MTB maraton kerékpár:
Általában elöl-hátul felfüggesztett, 100-130 mm rugóúttal. A CC kerékpárokhoz viszonyítva valamivel erősebb a vázuk, a gumiköpenyeik pedig ballonosabbak, agresszívabb mintázatúak, így nehezebb terepen is megállják helyüket. Ezekre sem lehet kiegészítőket rakni és a felfüggesztésrendszer állandó karbantartást igényel.
Az összteleszkópos rendszer miatt drágábbak, mint a CC gépek.
fel
Országúti:
Jellemzőjük a könnyű váz; az előre majd lefelé- és visszahajló országúti koskormány; a rendkívül keskeny és tükörsima futófelületű gumiköpennyel szerelt nagy méretű kerék (28") és a keskeny, kemény nyereg. Igazi aszfaltszaggató, ezt a típust lehet a leggyorsabban és leghatékonyabban hajtani. Kiegészítőket nemigen fogad, bár lehet kapni kifejezetten országútikhoz tervezett sárvédőket.
Ára 100 ezer forinttól a több milliós nagyságrendig terjed, hisz profi versenygépek is kaphatók a piacon.
fel
Országúti időfutam/triatlon kerékpár:
Az országúti bringa minimális légellenállásra kifejlesztett változata. Aerodinamikusabb vázforma, magas profilú kerekek, könyöktámaszos kormány jellemzi. Kifejezetten versenybringa, így mindennapi közlekedésre alkalmatlan, még országúti edzésre sem ajánlott. Itthon ritkán lehet kompletten kapni.
Ára kb. fél milliótól fölfele.
fel
Összecsukható kerékpár:
A klasszikus kemping és mai modern változatai. Ha ötvözni szeretnénk a tömegközlekedést a kerékpározással ideális megoldás az összecsukható bicikli. Legtöbbjük egy nagyobb bőrönd méretűre összehajtható, így könnyen tudjuk buszon, metrón, vonaton szállítani külön díjfizetés nélkül. Hátrányuk a kis kerékméretből és hajlékonyabb vázgeometriából fakadó szerényebb teljesítmény. De praktikussága vitathatatlan.
Alapszintű modelleket már 30 ezer forint környékén is vásárolhatunk, de a csúcsmodellek itt is 200 ezer forint magasságába érnek.
fel
Pályakerékpár:
Pályaversenyzésre megalkotott kerékpártípus. A velodrome-okban nincs emelkedő, sem akadály, ezért ezeken a gépeken nincs se váltó, se fék csak örökhajtás, mint a fixiknél. Könnyű, egyszerű felépítésű bringa.
Jellemzően szakkereskedésben építetett típus, ezért áruk tág határok közt mozog.
fel
Tallbike, azaz magasbicikli:
Kereskedelmi forgalomban nem kapható, egyedileg épített járgányok. Jellemzőjük, hogy legalább két bringa váza van egymás fölé hegesztve. Az elindulás és a megállás kis gyakorlást igényel, de ilyennel tuti megbámulnak az utcán. Az igazán mokányak örökhajtós magasbiciklit hajtanak.
fel
Tandem:
Két ember egy kerékpáron, így jellemző az erősebb felni, szélesebb gumi, masszívabb teleszkóp (ha van), harapósabb fék. Tandemet készítenek monti jelleggel vagy országútra, akár még fekvő változatban is!
Ára 150 ezer forinttól indul.
fel
Túra/Trekking:
Hasonló a városi kerékpárokhoz, szintén 28"-os kerekek, de itt a tervezési szempont a túrázás volt, így ezek a modellek megerősített vázzal, széles áttételskálával rendelkeznek. Fontos a kényelmes testtartás, amit általában állítható magasságú kormányszárral, rugós nyeregcsővel, széles nyereggel biztosítanak. Kiegészítők a city bike-okhoz hasonlóan általában a csomagtartó, sárvédő, világítás, stb.
A legtöbb modell ár tekintetében a középkategóriában található, ami 80-250 ezer forint.
fel
Városi kerékpár (city bike - ejtsd: sziti bájk):
Ide sorolható a hagyományos 28"os parasztbicikli, hisz még ma is vannak ilyen modellek. Egy sebességgel, kontrafékkel, szoknyavédővel, dinamóval, satöbbi. Természetesen létezik a modern, felturbózott V-fékes változata, amiben a kényelmet a teleszkóp és a rugós nyeregcső fokozza. Az emelkedők leküzdését (agy)váltó könnyíti. További jellemző kiegészítők: agydinamó, sárvédők, csomagtartó, láncborítás. Az agydinamó és az agyváltó nem igényelnek karbantartást, és a közepesen széles, sima futófelületű gumiköpennyel akár murvás, kitaposott földes utakon is haladhatunk. Így ezzel a bringával, bármilyen ruházatban, bármikor, bárhová praktikusan tudunk közlekedni. A trekking kerékpárokhoz viszonyítva általában kevesebb áttétellel rendelkeznek.
A klasszikus modelleket 30-50 ezer forintos ársávban találjuk, míg a jobban felszerelt, modern kerékpárok kb. 70 ezer forinttól kezdődnek, és akár 300 ezret is költhetünk egy ilyen gépre.
fel