Biztonságos lakatolás, avagy mivel, hogyan s hova lakatoljunk

Manapság egyre többen vesznek kerékpárt, ami rendkívül örvendetes, viszont a kerékpárvásárlások számának növekedésével a lopott kerékpárok száma is egyre nő.
Ezt a szomorú dolgot a bringatulajdonosok sokszor nagyon felelőtlen viselkedése okozza, ugyanis nagyon nem mindegy, hogy mivel, hogyan és hova kötjük le hőn szeretett kétkerekűnket, amíg kénytelenek vagyunk nélkülözni társaságát.
Alapszabálynak mondhatjuk, hogy legalább a bringa árának tizedével megegyező összeget ildomos rászánnunk egy megfelelő lakat beszerzésére. Gondoljunk arra, hogy anyagilag mi a megterhelőbb? Egyszer egy kicsit többet kiadni egy megbízható zárra, vagy ismét kinyögni a bicikli teljes vételárát a járulékos felszerelésekkel együtt.


Mivel NE lakatoljunk?

Sodrony- és spirálzár:
Sokan úgy gondolják, hogy egy 500 Ft-os acélsodrony zár tökéletesen megteszi.
Megteszi, ha csupán annyi a célod, hogy ne dőljön fel a gép. Viszont ha azt szeretnéd, hogy ott találd a bringád, ahol hagytad, akkor az úgynevezett spirál- és sodronylakatokat felejtsd el! De tényleg! Mintha nem is léteznének! Ugyanis a gyakorlatban ennyi akadályt jelentenek egy bringatolvajnak. Elég csupán egy 20 cm-es erővágó, és feltűnés nélkül egy nyisszantással eltüntette.
Ha vastagabbat veszel, azzal csak a szöszmötöléssel járó időt növeled, de korántsem annyira, hogy ne érje meg neki foglalkozni vele. Egy nagyobb erővágónak, vagy egy jó fűrészlapnak ez egyáltalán nem akadály.

Nézd meg mennyit ér egy vastag sodronyzár:

Gerinczár:
A sodronylakatok egy "felsőbb" szintjét képviselik, ahol az acélsodronyt kis acélhengerekkel borítják, amiket pedig műanyag bevonat fed. Az acélhengerek egymásba kapcsolódnak, így óvva a belül elhelyezkedő böszmevastag sodronyt.
Gondolja a jóhiszemű ember. Sajnos ki kell ábrándítsak mindenkit, ugyanis ezek a típusú lakatok a legátverősebbek, mivel hamis biztonságérzetet adnak. Ugyanis a fémgyűrűk alatt általában az átlagos sodronylakatokénál is vékonyabb huzalköteg húzódik. Ezt a mellékelt képen is láthatjátok.
Valamint a dolog ott is elúszik, hogy gyakran acélgyűrűk helyett alumíniumborítású a huzal, amit egyszerűen összeroppantanak, és elvágják a szabaddá vált sodronyt. További gyakori hiba ezeknél a záraknál, hogy a hengerek nem illeszkednek rendesen, így szétfeszíthetők, ami szintén a sodrony elvágását vonja maga után.

Nézd meg mennyit ér a gerinclakat:

A fentiekből még nagy nevű gyártó termékét se vásároljuk meg!


Akkor mivel lakatoljunk?

U lakat:
Ez egy érdekes megfogalmazás, hisz a legtöbb lakat ugye U formájú. De a képből azt hiszem, látszik, hogy miért hívják így. Tömegét tekintve átlag 1-1,5 kg egy ilyen zár, viszont a hozzá kapott tartóval könnyen feltehetjük a vázra. Az U profilt edzett acélból készítik, amit szinte lehetetlenség fűrészelni, szétfeszíteni, vagy bármilyen mechanikai eszközzel tönkretenni. Így a zárszerkezet lesz a gyenge pont, amiről később az idevágó fejezetben olvashattok. Természetesen mindez minőségi lakat esetén igaz, hisz mindenből, ebből is van gagyi.
Igazándiból három márka ajánlható, az Abus, a Citadel és a Kryptonite.
Gyakorlatilag a Citadel is az Abus csoport tagja, a különbség a két márka termékei között - az áraik mellett - annyi, hogy míg az Abus igazi német minőség, addig a Citadelt Kínában gyártják. Az Abus különböző U lakatjait kb. 8 és 20 ezer forint között árulják a különböző boltok. Vásárlás előtt érdemes körbejárni néhány üzletet, hátha ezreket spórolhatunk egy esetleges aktuális akció keretében. Hazánkban az Abus csúcsmodellje a Granit X-Plus, ami 15-ös szintű az Abus házi 25 fokozatú biztonsági skáláján. Ennél nagyobb biztonsági faktorral csak a láncos motorzárai rendelkeznek. (Pl.: 25-ös szintű motorzár cirka 60 ezer forint.)
Citadel lakatokat már 3-5 ezer forintért lehet vásárolni. A Citadel lakatokról többen írták, hogy kicsit akadósabbak a zárai, valamint, hogy a tartókonzol kb. 3 hónap alatt letört. Viszont még egy ilyen lakat is ezerszer jobb bármilyen sodronyzárnál!
A Kryptonite szinte az ellophatatlanság ikonja (főleg a Fahgettaboudit széria). Ezek a lakatok a tengrentúlról, az USA-ból érkeznek. Korábban csak rendelésre lehetett hozzájutni, de ma már van hazai forgalmazó is, így több bolt polcán találkozhatunk velük. Áruk általában 10 ezer forinttól indul.
Az U-lakat hátránya, hogy nem flexibilis, így eléggé korlátoltak a lakatolási lehetőségek, de ha alaposan körülnézel, biztos találsz valami alkalmas horgonyzóhelyet.

Láncos zár:
Itt nem a barkácsoltban kapható lánc és lakat párosítására kell gondolni, ugyanis a barkácsboltokban a láncot folyóméterre adják, így a kívánt méretet ott szabják le neked erővágóval, ami azt jelenti, hogy ugyanannyi védelmet biztosít, mint a korábban emlegetett sodronyzár.
A rendes láncos zár általában négyszögprofilú hegesztett acélszemekből áll, amit speciális textilborítással fednek, ami egyrészt megvédi a váz festését, másrészt elméletileg flexelés ellen hivatott védeni.
Ez úgy működik, hogy a sarokcsiszoló tárcsa által keltett hőtől megolvad a műanyag, és ráolvad a tárcsára, ami így elveszti vágóképességét. Viszont gyakorlatban lehetséges, hogy csak a soktízezres láncos zárak borítása ilyen.
Előnye az U-lakathoz képest, hogy flexibilisebb, így nagyon könnyen lehet vele megfelelő parkolóhelyet találni. Hátránya, hogy baromi nehéz, és kénylemetlenebb szállítani.
Egy Citadel láncot már 5-6 ezer forintért lehet kapni, míg az Abus és Kryptonite láncok ára kb. 8 ezer forinttól kezdődik.

"Collstock" zár:
Lásd a képet. Összehajtogatható rendszere ötvözi az U-lakat könnyűségét és praktikus szállíthatóságát a láncos zár felxibilitásával. Ára kb. 13-15 ezer forint.


Zárszerkezetek

Manapság az alábbi 3 fő zárszerkezet valamelyikével látják el a lakatokat.

Körkulcsos zár:
Ez tulajdonképpen egy henger a végén a zárhoz megfelelő köszörülésekkel. Ezeket a zártípusokat ajánlatos elkerülni, ugyanis sokukat - bármilyen hihetetlenül hangzik - egy tollal ki lehet nyitni.
Még a Kriptonyte-nak is volt ilyen konstrukciója, de tudtommal ezt a szériát visszahívták.
Lapkulcsos zár:
Talán ez mondható ma a legbiztonságosabbnak. Ez hasonlít a hagyományos kulcshoz, viszont ennek az alsó és a felső felét is különböző szögekben köszörülik, természetesen szimmetrikusra, hogy mindegy legyen, hogyan dugod be a zárba.
Az Abus gyárban például előbb van meg a kulcs, és csak utána készítenek hozzá zárat!
Számzár:
Ma már egyre biztonságosabbak ezek a megoldások is, de mivel ezeket szinte csak sodronyzárakon használják, ezért felesleges is velük foglalkozni.
Na jó, lehetnek számzáras lakattal ellátott láncok is, de sajnos nem tudok érdemben nyilatkozni biztonságosságukról. Mindenestre én nem használnék számzáras lakatot.


Hogyan s hova lakatoljunk?

A masszív lakat önmagában nem védi meg bringánkat. A lakatot használni is tudni kell. Sajnos az alábbi képeken látható biciklik gazdája nincs tisztában alapvető dolgokkal.
Elrettentő példák következnek!

Horgonyzáskor mindig törekedjünk rá, hogy ne csak a vázat, hanem legalább az egyik kereket is zárjuk hozzá a vázzal együtt egy masszív tereptárgyhoz. Az az ideális, ha van két zárunk, és mindkét kereket a vázzal egyetemben hozzálakatoljuk valamihez.
Egyszerű technika, ha a hátsó kereket rögzítjük az U lakattal a hátsó vázháromszögben (támvilla és a láncvilla között).

További, képekkel illusztrált technikákat a bringalakat.hu-n olvashattok.

Legjobb lakatolási hely a fordított U-vas vagy a mostanában telepített P alakú bringaparkolók, de alkalmas lehet például KRESZ tábla, öntöttvas kerítés, pad, vagy bármi, ami elég masszív ahhoz, hogy nem fogják inkább azt elvágni, mint a lakatot. Mielőtt lezárod a gépet, ellenőrizd a kiszemelt tereptárgyat, hogy nincs-e például kimozgatva földből.
NE lakatolj fához, demszky-karóhoz, másik bringához, drótkerítéshez és hasonlóan gyenge tárgyakhoz.
Ha lezártad a gépet, ne hagyj rajta semmi mozdíthatót! pl.: lámpa, km-óra, kulacs, váztáska, stb.
Továbbá fontos az is, hogy lehetőleg forgalmas helyre lakatoljunk. Bár az alábbi videóból tökéletesen látszik, hogy az emberek mennyire közömbösek, de adódhat szerencse a szerencsétlenségben, hogy éppen akkor jár arra egy lelkiismeretes ember.
A videón azt láthatjátok, ahogy egy new york-i srác elköti a saját bringáját a város különböző pontjain, különböző módszerekkel, ráadásul úgy, hogy nem is próbálja leplezni a lopást.

Most már 2 magyar videó is van ebben a témában:

Valamint egy további "hogyan lopjuk el bringánkat" sztori a bringaut.hu-ról.


További tanácsok, hogyan előzd meg a lopást

Potenciális veszélynek az új csillivilli bringák vannak kitéve, mivel ezt lehet a legjobban eladni. A tolvajok nem mindig értenek ahhoz, amit ellopnak, így nekik nem mond semmit az, hogy Neked milyen bringád van. Ha színes, szagos, van rajta teleszkóp, esetleg látnak rajta egy csomó Shimano feliratot, máris úgy gondolják, hogy ezt megéri meglovasítani.
Ha teheted, városi használatra vegyél egy olcsó, használt, esetleg kicsit lepukkant, merev villás bringát, ha szükséges, hozd működőképes állapotba. Fesd le valami visszataszító színűre, ragaszd teli matricákkal, tüntesd el a márkajelzéseket. Lényeg, hogy éreztesd, hogy ezt nem érdemes elvinni.


Ha megtörtént a baj

Ha mégis meglovasítják a gépedet, tegyél feljelentést az adott kerület rendőrkapitányságán, így valamivel gyorsabb az ügy, mintha a saját kerületed kapitányságán teszed a feljelenést, és ők továbbítják az illetékes városrésznek.
Fontos, hogy tudd a bringád vázszámát, mert anélkül szinte lehetetlenség megtalálni. Vázszámodat fel kell írják a garanciapapírra. Ha ez nincs meg, akkor általában a középcsapágyház alján vagy a fejcsövön találod.
Ezen kívül felteheted az internetre az alábbi oldalak megfelelő rovatába, hátha látja valaki az országban. Volt már rá példa! Kerékpárpiac; Bikemag piactér
Vagy nézz utána Devecseren, ha budapesti vagy, járj ki a Verseny utcai bolhapiacra.
Ha meglátod a cangád, hívj rendőrt!


Végszó

Amit el akarnak lopni, azt el is lopják! Sajnos. De ne könnyítsd meg a dolgukat!
A kulcsmondat: olcsó bringa drága lakattal megfelelő masszívságú tereptárgyhoz megfelelő technikával odakötve.


Videók Pepétől a lakatolásról:




fel