Kötelező olvasmány és néhány alapszabály:

Hogyan ne üttesd el magad
Mielőtt kimész a forgalomba, érdemes alaposan áttanulmányozni a fenti írást. Rendkívül tanulságos, és ismeretével komoly vészhelyzeteket is elkerülhetsz. Segítségével megértheted, miért veszélyesek Budapest kerékpárútjai, és miként védheted ki a bennük rejlő veszélyeket.

A kerékpár jármű! A járdát hagyd meg a gyalogosoknak! Gyalog- és kerékpárúton légy előzékeny, csöngess időben és köszönd meg, ha elengednek. Ne fitogtasd az erődet! Ha centizgetéssel rémisztgeted a gyalogosokat, az ugyanolyan, mint amikor egy autó próbál meg téged az útról leszorítani!

Vegyél lámpát! Világos?! Avagy ha sötét vagy, sötét vagy. Este és rossz látási viszonyok között használj lámpákat! Előre is és hátulra is! Még, akkor is, ha kerékpárúton mész. Igen csúnya vége lehet, ha láthatatlan biciklist játszol...
Ha van lámpád, rendszeresen ellenőrizd az elemek töltöttségét (kb. 1,1 V feszültség érték alatt már cserélendő az elem). Az a lámpa, amit csak 20 centiről lehet észrevenni, fabatkát sem ér!


Bringa:

Alapszabályként az mondható, hogy ne legyen túl drága és ne legyen túl feltűnő, de legyen praktikus. A praktikussággal pedig előjönnek az egyéni preferenciák, mind a kerékpár típusát, mind a kiegészítőket tekintve. Sokan régi országútit hajtanak, esetleg egysebességest, ne adj Isten fixit, de persze vannak montisok is, és vannak akik az igazi city bike-okra esküsznek. Csomagtartó, kosár, sárvédők, csengő, duda, szélkerék, ami tetszik. :)
Fontos még, hogy legyen megfelelő lakatod (ld. biztonságos lakatolás) és világításod is!


Ruházat:

Szintén egyéni ízlés és pénztárca kérdése. Tapasztald ki, hogy neked mi a kényelmes. Felhajtott farmer? Speckó tapadós bringásgatya? Öltöny vagy kiskosztüm? Magassarkú, hosszúszoknya? Bármi! Csak akarni kell! ;)
Hideg időben öltözz rétegesen, de ne vidd túlzásba! Ha kimész, és egy cseppet sem fázol, akkor tutira sok cumót aggattál magadra. Vigyázz az ízületeidre! Legfontosabb a térdmelegítő, de ha szükségét érzed, hordj karmelegítőt is!
Ha elindulsz, és érzed, hogy sok, még azelőtt vegyél le magadról valamit, mielőtt megizzadnál. Akkor vagy jó, ha megtalálod az egyensúlyt a menetszél nyújtotta hűtés és a mozgás általi fűtés között.


Védelem a szmog ellen:

Sajnos városunk levegője sok esetben eléggé szmogos, de ez ellen tudunk védekezni. Legveszélyesebb a szálló por, abból is a 10 mikron alatti méretű, az úgynevezett PM10. Ezeket maszk viselésével távol tudjuk tartani tüdőnktől.
Vannak divatos és drága maszkok, amik ugyan jól néznek ki, de igazándiból nem az extra védelem, hanem a márka miatt kerülnek ennyibe. Ilyen például a Respro. Ahogy láthatjátok, egy maszk több mint 10 ezer forint, míg 2 db pótfilterért elkérnek 6000 forintot. Ezek a maszkok a prospektusuk szerint az EN149FFP1(S) légzésvédelmi osztályba tartoznak.
Egy másik csoport a munkavédelmi maszkok vagy a cserélhető szűrős félálarcok. Fontos, hogy olyat válasszunk, aminek elég nagy a felülete, és kilégzőszelep is van rajta, így elegendő levegőhöz jutunk mozgás közben. Ezekhez már nettó 1500-2500 forintért hozzájutunk, és általában az FFP2-es vagy FFP3-as kategóriába tartoznak. Ajánlott típusok maszkokból pl. a 3M 8835 (részecskék ellen) vagy a 3M 9926 (részecskék ellen + aktív szénnel szerves gőzök, savas gázok ellen), félálarcból pl. a 3M 6000 vagy az Eurmask 22102.
Légzésvédelemről bővebben itt olvashattok.


Kerékpáros integráció vs. szegregáció, avagy út vagy bringaút:

Ezzel elindíthatnák egy hosszas vitát, de részemről nem akarok ilyenbe belefolyni. Leírom a véleményemet, aztán mindenki döntse el, hogy melyik tábor mellé áll.

Az integráció vs. szegregáció tekintetében én azt vallom, hogy városon belül integrálni érdemes, azaz a kerékpárost az útra kell helyezni, mivel a kerékpár jármű, így az a legjobb, ha a többi járművel együtt halad és egyenrangú partnerként kezelik.
Ehhez nem feltétlenül szükséges külön kerékpáros infrastruktúrát létesíteni (sáv, ajánlott sáv, piktogram, stb.), hisz a Critical Mass szlogenje is ez lett: "Minden út bringaút!", de jó lenne egy fő közlekedési hálózatot kialakítani.
Városon belüli szegregálást (vagyis elválasztást) csak akkor találom ésszerűnek, ha a kerékpárút elég hosszú, nincs keresztező autóforgalom és gyalogosok se zavarhatnak. Ilyet azt hiszem, nem nagyon lehet egy zsúfolt városban létrehozni.
Lakott területen kívül viszont a szegregációt tartom követendő szempontnak. Hisz itt könnyen teljesíthető a hosszú, megszakítás nélküli szakasz, így a kerékpárosnak nem kell a nagy sebességgel elhúzó autóktól tartania.

Itthon az együttközlekedéshez még nagyon sokat kell fejlődnie a közlekedési morálnak, mind autós, mind kerékpáros szempontból.
Sokan harsogják, hogy "a sok bunkó autós". Ez hülyeség! A bunkóság nem jármű-, hanem emberfüggő. A gépjárművezetők között is vannak normálisak, és ugyanígy a bringások között is vannak kultúrálatlanak.
Fontos, hogy a lehető legjobban betartsuk a KRESZ szabályait, mert csak így várhatjuk el a kölcsönös elfogadást. Ezzel belefolyhatnánk egy újabb vitába, de ismét szeretném elejét venni azzal, hogy leírom a véleményemet.
Sajnos nagyon igaz a mondat, miszerint vagy szabályosan közlekedsz, vagy biztonságosan. Sok az elavult és veszélyes szabály (pl. szoros jobbra tartás), de számomra a pl. a piros tilos. Mindig megállok, akármilyen béna is az adott szituáció (tök üres éjszakai utca, csak gyalogátkelős lámpa és sehol egy gyalog, stb.).
A kerékpárokra vonatkozó KöHÉM rendelet szintén eléggé elavult, jócskán ráférne egy kis ráncfelvarrás, mert a jelenlegi szabályozás mellett a legszabályosabban közlekedő bringáson is lehet valami kifogásolnivalót találni. ld. vonatkozó KöHÉM rednelet

Alapvetőnek tartom, hogy legyen a bringán megfelelő világítás, ami előre fehér vagy kadmiumsárga fényt, hátra pedig piros fényt bocsát ki. Olyan helyre szerelve és olyan elemekkel ellátva, ahol és amitől valóban ellátja feladatát.
Fontosnak tartom még, hogy oldalt is legyen fényvisszaverő a bringán, akár küllőprizma, akár fényvisszaverő peremes külsőgumi vagy matricák a vázon, mert oldalról csak ezek láttatják a bringást.


Sisak vagy nem sisak:

Ez is egy örök vitatéma, de itt sem szeretnék belebocsátkozni.
A bukósisak életet menthet, ezért Én mindig hordok sisakot, ha bringára ülök. Még akkor is, ha csak 1,5 km-re megyek. Mert az ördög nem alszik, és bármikor történhet baj.
Itt olvashattok néhány fejvédős történetet.
Ezek után mindenki döntse el maga, hogy van-e szüksége sisakra vagy sem.


Kerékpáros biztosítás:

Ha sokat közlekedsz városban, érdemes lehet kerékpáros biztosítást kötnöd. Ma már több biztosító is nyújt ilyen szolgáltatást, érdemes átnézni az ajánlataikat.
Ha a biztosítás mellett egyéb szolgáltatásokat és kedvezményeket is szeretnél, akkor a Magyar Kerékpárosklub a Te helyed!


Hasznos tartozékok Pepe szerint:



fel